Missie en visie
IKC Achterberg biedt basisonderwijs, dat gefundeerd is op een katholieke traditie, aan leerlingen uit Dongen (voornamelijk Dongen-Centrum, Dongen-Oost en de wijk De Hoge Akker). Samen met haar partners vormt IKC Achterberg een kindcentrum, waar kinderen van 0-12 jaar gebruik kunnen maken van een sluitend pedagogisch dagarrangement. De school wordt ook wel omschreven als ‘een middelgrote school, die klein voelt’.
Visie
Op IKC Achterberg bieden we onderwijs waarin elk kind zich veilig voelt en gezien wordt. We leggen veel nadruk op het zelf vinden van oplossingen voor vragen en problemen, met een focus op zelfstandig werken en samenwerken, zowel binnen de school als in de omgeving. Met een open en nieuwsgierige houding worden kinderen uitgedaagd om te leren.
Onze aanpak stimuleert kinderen om zich zowel cognitief als sociaal-emotioneel te ontwikkelen, gebruikmakend van hun eigen mogelijkheden en talenten. We geven kinderen vertrouwen in hun verantwoordelijkheid en benaderen hen positief, wat hun zelfvertrouwen en eigenwaarde versterkt. Zo bereiden we hen optimaal voor op hun toekomst en hun rol in de maatschappij.
Missie
Onze missie rust op drie pijlers:
- Respect: Respect is essentieel in ons dagelijks handelen. Dit begint met respectvol gedrag naar elkaar (kinderen, leerkrachten, ouders) en omvat voorzichtig omgaan met gevoelens, ideeën en bezittingen. Onze leerkrachten staan met RESPECT voor de klas. Elke letter van RESPECT staat voor een belangrijke pijler van groepsvorming: R (regels, routines en rituelen), E (erbij horen), S (samenwerken en samenspelen), P (persoonlijk meesterschap), E (energie), C (contact en communicatie) en T (trainen van vaardigheden). De P zijn de mensen voor de klas: die leiding nemen en leiding geven in samenhang met ieders eigen persoonlijke ontwikkeling.
- Eigenaarschap: We streven ernaar om kinderen de verantwoordelijkheid over hun eigen doen en laten te geven. We leren de kinderen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Een voorbeeld hiervan is het werken met de weektaak en een ontwikkelroer. We besteden aandacht aan verantwoordelijk gedrag. Wij (kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers) zijn verantwoordelijk voor de consequenties van ons eigen handelen, zowel t.o.v. de medemens als t.o.v. zaken in mondiaal perspectief, zoals het milieu.
- Passie: We werken met veel plezier en een grote gedrevenheid op IKC Achterberg om het beste uit onze kinderen naar boven te halen. Een kind leert vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt voort uit de eigen wil om iets te doen. De mogelijkheid en ruimte om zelf keuzes te kunnen maken is belangrijk. De leerkracht dient als spil. Hij/zij deelt kennis, is verantwoordelijk en intrinsiek gemotiveerd om werkprocessen te begeleiden en te verbeteren.